Het verschil tussen klant, meeloper en volgeling

HARDINXVELD-GIESSENDAM – „Er zijn meer klanten dan volgelingen van Jezus. De vraag is: Ben ik een klant, een meeloper, of een volgeling?” Dat zei ds. M. M. van Campen gisteravond op een jongerenavond van de stichting Heart Cry in Hardinxveld-Giessendam. Ds. Van Campen, hervormd predikant te Rotterdam-Zuid, sprak over ”Volgen heeft gevolgen”. „Klanten van Jezus hebben bij bepaalde gelegenheden iets van Hem nodig. Voor nu, of de hemel voor hierna. Ze komen naar het filiaal van Jezus en hebben er wat voor over. Er zijn ook volgelingen van Jezus. Met die volgelingen kun je lang meeliften. Maar meelopers worden weglopers. Denk aan de vrouw van Lot of aan Demas.” Volgens de predikant brengt het volgen van Jezus kosten met zich mee, maar ook baten. „Aan het volgen gaat vertrouwen vooraf. We worden eerst getrokken, dan gaan we volgen.” Het Evangelie heeft twee kanten. „Om in de hemel te komen en de toekomende toorn te ontvluchten, heb je geloof in de Heere Jezus Christus nodig. Om op aarde tot eer van God te leven, moet je leren Hem als Heere en Koning te gehoorzamen. Er is bloed voor gevloeid om in de hemel te komen. Op aarde tot eer van God leven kost je alles.” Nooit zullen we uit onszelf de Heere Jezus gehoorzamen, aldus de predikant. „Dat gebeurt wanneer we iets van Zijn grootheid en heerlijkheid hebben mogen zien en wat het Hem gekost heeft om ons tot Zijn bezit te krijgen. Als ik me aan Hem ga onderwerpen, ga ik de sleutels van mijn levenshuis inleveren.” Wie luistert naar wat Hij zegt, wordt leerling van de Meester, maar ook een volgeling. „Door Zijn wonden worden we gered. Door Zijn voetstappen te drukken, leren we volgen. Hij bepaalt de route en de planning. Jezus wordt je stuurwiel en niet je reservewiel. Hij wordt een vertrouweling. Er ontstaat een persoonlijke band. Het gaat om de verborgen omgang met de Heere.” In de Schrift volgen velen Jezus om Zijn wonderen in plaats van om Zijn woorden. Ds. Van Campen: „Door wedergeboorte maakt Hij ons bereid Hem te volgen, de Heilige Geest geeft ons de kracht Hem te volgen. Dan nemen we het kruis van zelfverloochening op. Als Jezus in ons leven niet de eerste plaats inneemt, kunnen we Zijn volgeling niet zijn. De kosten van het volgen moeten we berekenen. Volgeling van Jezus zijn kost ontbering.” Bron: Reformatorisch Dagblad, 24 juli 2009
Nieuwsberichten

Soms komt Heart Cry in het nieuws zonder dat we hiervan op de hoogte zijn. Mail ons gerust als je iets tegenkomt. Mail het naar info@heartcry.nl.

286