De wereld door ‘apocalyptische’ ogen

De wereld door ‘apocalyptische’ ogen

De wereld door ‘apocalyptische’ ogen

 

Een van de dingen die we kunnen leren van de vervolgde christenen is te kijken naar de wereld met “apocalyptische ogen”. Een Amerikaanse predikant had hierover een verhelderend gesprek met een Chinese voorganger. Het is door een medewerker van Open Doors opgetekend, en we bevelen het van harte bij u aan.

Amerikaanse voorganger (AV): Welk bijbelboek is jou het meest dierbaar?

Chinese voorganger (CV): Nou, waarschijnlijk het boek Openbaring, omdat…

AV: … omdat je je herkent in het lijden en omdat je verlangt naar het einde van deze wereld en de wederkomst van Christus en zijn overwinning?

CV: Dat ook, maar wij zien Openbaring niet alleen als een beschrijving van hoe de wereld zal eindigen, we zien het ook als een beschrijving van hoe de wereld nu is.

AV: Ja, we leven inderdaad in de Eindtijd!

CV: Nee, ik bedoel dat we altijd in de Eindtijd leven. Als ik zeg dat Openbaring een beschrijving is van de huidige wereld, dan bedoel ik dat sinds Christus aan het kruis stierf de wereld er altijd zo heeft uitgezien, zowel bij jou in Amerika als bij mij in China.

AV: Ik begrijp je niet. Openbaring is toch een boek dat ons vertelt hoe de wereld zal eindigen?

CV: En ik zeg je dat het ook een beschrijving is van hoe de wereld nu is. Het lijden heeft dat ons in China duidelijk gemaakt. Het is duidelijk dat de welvaart dit voor jou in Amerika verborgen heeft.

Kijk, we hadden een keizer hier in China, en hij heette Mao. Net als de keizer uit de tijd van de eerste gemeente eiste hij niet alleen wat des keizers was, maar ook wat van God was. Zoals in Openbaring gebruikte hij een Beest om ons te knechten en een Valse Profeet om ons te verleiden. Toen we ons met het ‘getuigenis van het Lam’ tegen zijn verafgoding verzetten, werden we afgeslacht en gevangengezet. Op deze manier zagen we dat Openbaring een beschrijving is van de geestelijke oorlog die altijd gaande is in iedere samenleving.

AV: Maar die is vandaag de dag niet gaande in Amerika. Je zegt dat dit voor ons verborgen is. Wat bedoel je daarmee?

CV: Nou, deze strijd is voor ons in China duidelijk. Het was duidelijk zichtbaar dat Mao zichzelf tot afgod maakte en zich liet aanbidden. De sluier was weggehaald, en we konden de wereld zien zoals die werkelijk is – een plaats waar afgoden onze aanbidding eisen. Maar dit is niet duidelijk voor jou in Amerika, omdat het veel subtieler is.

AV: Maar misschien gebeurt het helemaal niet? Kijk, we zijn een christelijk land, of dat waren we tenminste.

CV: Geloof me, er zijn keizers of afgoden in jouw samenleving, en zelfs in jouw kerk. En er zijn valse profeten die je vertellen dat afgoderij bijbels is, en er zijn beesten die jullie knechten. Ik zal een voorbeeld geven. Jullie keizer zou best wel eens geen mens, maar een idee kunnen zijn. We hadden een jonge man die voor zijn studie een jaar bij een Amerikaans gezin woonde. Ze waren gul en vriendelijk, maar iets aan hen viel hem op – ze waren voortdurend uitgeput. Beide ouders werkten ongelofelijk hard, hoewel ze geld zat hadden. Ze hadden drie auto’s, twee huizen, dure lidmaatschappen van buitensociëteiten, en voor zover hij kon zien, gaven ze maar minimaal aan het werk van de Heere. Ze vroegen hem nooit iets over de Chinese kerk, en aan het eind van zijn verblijf gaven ze hem een enveloppe met $20. Hij zei – en ik citeer: “Ik had medelijden met hen. Ze dachten dat ze vrij waren. Maar in werkelijkheid waren ze slaven. Ze putten zich volkomen uit omdat ze iets wilden nastreven dat zij ‘the American Dream’ noemden.” Kijk, zo zeker als er een duivel is, zo zeker is het dat er afgoden zijn die ons bij God dreigen weg te halen. Sommige afgoden zijn duidelijk zichtbaar – en vervolging is een manier om ons te dwingen ons voor hen te buigen. In ieder geval kunnen we zien wie zij zijn. Maar als je het licht van vervolging niet hebt, dan kan het zijn dat je voor iemand buigt zonder dat je het door hebt. De strijd die in Openbaring wordt beschreven, gaat onverminderd door. Vervolging heeft ons dit doen beseffen, maar voorspoed heeft jullie ervoor verblind.

AV: Hmm, als het waar is wat je zegt, dan zou consumentisme wel eens een effectievere moordenaar van het geloof kunnen zijn dan communisme?

CV: Daar zijn we in China ook zo bang voor - dat we ons ‘apocalyptische oog’ verliezen, en dat we dezelfde krachten van strijd en afgoderij, die in het communisme zo duidelijk waren, in de consumptiemaatschappij niet langer zullen zien.

Net als de Amerikaanse predikant hebben wij onze vervolgde broeders en zusters nodig om ons van onze oogkleppen te ontdoen. We mogen van hen leren om de juiste keuzes te maken in ons leven, de Heere toegewijd te dienen in voor- en tegenspoed, en onze vrijheid te gebruiken om op de bres te staan voor de vervolgde christenen.

Met toestemming overgenomen uit: Kwartaalblad van Open Doors.

269